субота, 23. фебруар 2013.

Иван Хити - Хрват који је спасао српско црквено благо





БЕОГРАД  - Професор Иван Хити из Вараждина, кога је патријарх Иринеј одликовао орденом Светог  цара Константина, каже да је пре 20 година у Пакрацу спасавао црквено благо Српске православне цркве, јер је сматрао да је то људски гест и да није спасавао српско, већ светско благо.












Хити је 1992. године био на дужности помоћника заповедника оперативне зоне Бјеловар када је ушао у Пакрац и видео оштећену српску цркву Владичин двор, а књижно и уметничко благо разбацано у дворишту, док је на старе књиге и слике падао снег.

Због хуманости доживео голготу

"И црква је била минирана. Али када сам погледао прекрасне књиге и уметничке слике около и у цркви заборавио сам на опасност и ушао унутра", каже Хити (66) који за "Политику" први пут говори о операцији спасавања црквеног блага СПЦ из Пакраца којом је лично командовао, а због чега је у Вараждину доживео голготу и наредних 16 година све до пензије нигде није могао да се запосли.
Међутим, за његов подвиг, патријарх Иринеј уручио му је 19. фебруара орден Светог цара Константина у београдској Патријаршији.
"Тај несрећни рат зовем 'грађански', иако га овде зову 'домовински'", каже Хити и објашњава да је мобилисан и постављен за помоћника оперативне зоне која је покривала територије од Вировитице, Пакраца, Дарувара, Бјеловара и да је свега 45 дана био у рату, јер су га отерали.
Он каже да се ни са једне стране, ни српске ни хрватске, није водило рачуна о женевским прописима, а прича и како је заповедник оперативне зоне пуковник Јерзечић на његов захтев да треба спасавати уметничко благо СПЦ, рекао да има пречих послова.
Хити наводи да је заједно са двоје људи из Свеучилишне библиотеке у Загребу пошао за Пакрац. "Нисмо имали возило за транспорт, па сам ангажовао војне и цивилне камионе. Моји момци из бригаде су скупљали списе по улици и двориштима и утоваривали у камионе", прича бивши професор о операцији која је трајала неколико дана.
Он каже да је неколико камиона превезло драгоцености СПЦ у Универзитетску библиотеку у Загребу, а да је он добио писмену потврду да се благо тамо налази.
"И данас поседујем тај документ. Фотокопију сам послао патријарху Павлу поштом, али никада нисам сазнао да ли је он то писмо добио", каже Хити, који је одмах после те операције истеран из хрватске војске и проглашен за издајника.

Спасио сам светско благо

"Речено ми је да такву особу која радије спасава уметничке књиге и културна добра уместо да се ухвати пушке они не требају. Ја сам рекао да се у рату не бори само оружјем већ и пером и добрим делима".

Када се вратио у Вараждин на место шефа за просвету, културу, спорт и техничку културу града рекли су му да "им таква будала не треба".

Хити каже да је прехрањивао породицу радећи на грађевини, орао и копао, али да га је највише заболело што му Хрватска није захвалила на подвигу који је учинио, као и што је чекао две деценије да његов људски гест неко примети.
"Вређали су ме и говорили: ти си спасавао српско благо, ја сам им говорио нисам спасавао српско, већ људско и светско благо", присећа се Хити.
Патријарх српски Иринеј уручио је јуче висока одликовања Српске православне цркве заслужним појединцима за њихов допринос на пољима привреде, науке, уметности, културе и унапређења људских права и слобода. Један од добитника је и професор Иван Хити из Вараждина.

Нема коментара:

Постави коментар